Author Options:

One Small Slip... Answered

Two Bangladeshi newspapers have apologised after publishing an article taken from a satirical US website which claimed the Moon landings were faked.

The Daily Manab Zamin said US astronaut Neil Armstrong had shocked a news conference by saying he now knew it had been an "elaborate hoax".

Neither they nor the New Nation, which later picked up the story, realised the Onion was not a genuine news site.

Both have now apologised to their readers for not checking the story.

"We thought it was true so we printed it without checking," associate editor Hasanuzzuman Khan told the AFP news agency.

"We didn't know the Onion was not a real news site."

The Onion article claimed that Armstrong had been convinced by a website written by a part-time librarian;

"It only took a few hastily written paragraphs published by this passionate denier of mankind's so-called 'greatest technological achievement' for me to realize I had been living a lie, " said a visibly emotional Armstrong, addressing reporters at his home. "It has become painfully clear to me that on July 20, 1969, the Lunar Module under the control of my crew did not in fact travel 250,000 miles over eight days, touch down on the moon, and perform various experiments, ushering in a new era for humanity. Instead, the entire thing was filmed on a soundstage, most likely in New Mexico."

Obviously, this is a major embarrassment for the newspapers involved, and clearly shows how modern "journalism" is really just copy-paste-spin (witness The Daily Mail's recent "pregnant immigrant" slant on UK population data)

You've got to wonder, though - how much other net-sourced nonsense has made it to the headlines as "news"?

The Onion article
Manabzamin newspaper
New Nation (Tagline: "Bangladesh's Independent News Source"!)


FAILblog material!


8 years ago

Well I guess some people are unable to accept facts oh well.

Wow, really people still believe this? Someone should show them the mythbusters special when they proved the moon landings were not faked.

people, sadly, will just deny the veracity of the proof. They're all in it together, don't you know? :-)

If it's on the web it must be correct, right? *sigh*

The title 'Omission Control' is hilarious in itself. I find the Onion to be a genius idea for entertainment, but they do have to be careful about certain subjects. Like the article said: "You've got to wonder, though - how much other net-sourced nonsense has made it to the headlines as "news"? The media is already out of control with spinning.
Thanks for posting this!

It keeps happening. On a related note, The Eye tells me that the story about Google being on fire was first broken via Twitter by Ian Douglas (head of digital production at the Telegraph Media Group). The Telegraph's London office is on the other side of the street, thus he scooped the Telegraph's own website by half an hour.... L

LOL, I knew Twitter had the story before Google, but I didn't know who twittered.